bijbel

 
Zoeken.nl - Zoek in alle zoekmachines
Cabla - Maak zelf ook een kabel over Bijbel
Op zoek naar Bijbel? - Zoek Bijbel in alle zoekmachines
Start een campagne - jouw website over Bijbel, direct in beeld
 
Home
  
  Nieuw bericht in forum: Bijbel / Symbool taal



Topic bericht:

Er is een theologische traditie waarbij men spreekt van de historia en de theoria. Dat is zoveel als de buitenkant en de binnenkant van de dingen. De materiŽle werkelijkheid en de geestelijke werkelijkheid.

De materialisten vinden zich nuchter en geestelijke zaken worden dan aangeduid als zweverig. Het hoofd is het enig geldende terwijl het hart impulsen voorzover zij dat als menselijk ervaringsvermogen willen accepteren nauwelijks meetelt. In die opvatting denkt de mens dat hij zijn hoofd, zijn verstand is en niet zijn hart, dat veel meer betrokken is op de ziel.

Wat moet je dan met het grootste gebod. Je moet de Heer, jouw God lief hebben met geheel je hart en geheel je ziel, met geheel je verstand en met geheel je kracht. Duidelijk is dat de Bijbel het hart het eerste noemt en daarna de ziel. Het hart weerspiegelt als emotioneel centrum de hoedanigheid van de ziel, dat is de geestelijke wereld. Daar wenst het verstand toegang tot te hebben, maar het denkvermogen ook met alle kracht kan zich geen wegbanen tot het hart waar zij over wenst te domineren.

Zo worden hoogst verstandige mensen, hoogst onverstandig verliefd. Zo is wijsheid de gelukkige verbinding tussen hart en verstand. Harteloze mensen zijn in zekere zin onwijs, hoewel zij over een briljant verstand kunnen beschikken. Zo kunnen mensen met beperkte verstandige vermogens zeer hartelijke, minzame mensen zijn.

Jezus fulmineert tegen de farizeeŽrs, die de schotel aan de buitenkant reinigen, maar de binnenkant niet schoonmaken. Hij gebruikt zelfs het beeld van een wit gepleisterd graf als buitenkant en de binnen kant vol dorre doodsbeenderen.
Het heeft te maken met het zeggen van: Het is de letter die doodt, maar de Geest die levend maakt.

Heel veel symbooltaal vinden we in de Bijbel. Verhalen die misschien historisch geverifieerd kunnen worden dat is de z.g. historia hebben veelal ook een theoria. Dat is het verhaal de drager van de boodschap, het symbool. Juist het symbool wil iets meedelen van die ander kant, de binnenkant, de theoria. Dat is het gebied waarop het hart aangesproken wordt. Waar de taal herkend wordt van liefde en genegenheid. Daar zijn goedertierenheid en barmhartigheid, geloof, berouw en inkeer kwaliteiten die meer zijn dan de buitenkant wil erkennen. Die spreken de mens aan op het niveau van de ziel daar onttrekt zich de communicatie van het hart zich aan het verstand en legt de rede het af tegen de ziel.

De buitenzijde en de binnenzijde horen bijeen zoals de delen van een symbool. ( In het oude Griekenland werd een voorwerp van aardewerk gebroken. De boodschapper bracht het stuk aardewerk mee. Paste dat naadloos dan wist men dat men de boodschap voor waar kon aannemen.)
Daarom symbolen reiken iets aan van die andere kant waar geloof een geestelijke waarheid is. Vandaar zegt Blaise Pascal:"Het hart heeft zijn redenen die het verstand niet kent.



 Naam:
 E-mail:




 Bericht:
 Message:





 Smilies:
Om Startkabel.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies:Prima, deze melding niet meer weergeven
X