bijbel

Zoeken.nl - Zoek in alle zoekmachines
Cabla - Maak zelf ook een kabel over Bijbel
Op zoek naar Bijbel? - Zoek Bijbel in alle zoekmachines
Start een campagne - jouw website over Bijbel, direct in beeld

Home

Nieuw bericht

Forum info

Zoeken

Onderwerp
toevoegen aan favorieten lijst Bijbel > Forum > Actualiteit > God heeft zich van de mensheid afgewend
  Piet  1. Geplaatst op 26 juni 2009 om 09:58 uur   quotenieuw berichtemailedit 

Beste mensen, ik ben hier nieuw en heb de volgende vraag:

Ik herinner me dat, ik meen enkele jaren geleden, Johannes Paulus II heeft gezegd of geschreven: God heeft zich van de mensheid afgewend.

Ik ben op zoek naar een vindplaats van deze uitspraak of geschrift.

Graag een mailtje.

Hans  2. Geplaatst op 26 juni 2009 om 22:23 uur   quotenieuw berichtemailedit 

Hallo Piet, ik ken die toespraak en heb hem hier onder als citaat uit de trouw geplaatst, ik hoop dat ik je er verder mee geholpen heb.

Groet,
Hans

CITAAT
Bron:http://www.trouw.nl/krantenarchief/2003/01/15/2167477/Vermeende_geloofsdip_
leidt_hardnekkig_leven.html

God heeft zich van de mensheid afgekeerd, was naar verluidt de droeve boodschap. Sindsdien zoemt de pauselijke uitspraak met grote hardnekkigheid en in vele varianten rond. Dat Zijne Heiligheid nogal selectief was geciteerd kon de opmars niet keren. Reconstructie van een welkom misverstand.

Net als elke week houdt Johannes Paulus II op woensdag 11 december een korte meditatie. Hij behandelt Jeremia 14 vers 17-21. De profeet beklaagt zich daarin bij God: waarom doet Hij niets aan de noden waarin Zijn volk verkeert? ,,Hebt Gij Juda dan geheel en al verworpen? Heeft uw ziel een afkeer van Sion?'' Het is de tekst die op het 'leesrooster' staat. Geen opgewekte woorden, maar binnen de adventsliturgie -het vredebrengende Kind is op komst- ook weer niet zů merkwaardig.

De paus licht de bijbeltekst toe:
,,Naast het zwaard en de hongersnood is er nog een grotere tragedie, dat van het stilzwijgen van God, die zich niet langer openbaart en die zich lijkt te hebben opgesloten in de hemel, alsof hij walgt van het gedrag van de mensheid''. En hij knoopt er vragenderwijs aan vast: ,,Is deze existentiŽle eenzaamheid misschien de diepe bron van alle onvrede die we in onze tijd zien?'' Enkele zinnen later is de paus alweer opgeklaard: God beproeft de mensheid, maar hij geeft ook hoop. ,,Net als de IsraŽlieten mogen ook wij er zeker van zijn dat de Heer ons niet voor eeuwig in de steek zal laten.''

Nog dezelfde dag haalt de pauselijke uitspraak groot het Italiaanse dagblad l'Unitŗ. De Nederlandse correspondenten in Rome veren op. Op donderdag staat het bericht in NRC Handelsblad: ,,God is de mensheid beu en lijkt zich opgesloten te hebben in de hemel''. De toespraak van de paus, weet de NRC-correspondent, deed de pelgrims in de zaal 'sidderen'.

Een dag later heeft ook de collega van de Volkskrant zijn huiswerk gedaan. MichaŽl Zeeman analyseert: ,,Dat de paus het nieuws brengt in de tweede week van advent, de periode waarin de christenheid de naderende komst van Christus herdenkt, geeft er een extra zware lading aan.''

In beide kranten geen woord over de liturgische context waarin de paus sprak, noch over de opgewekte boodschap waarmee hij eindigde. Daarmee was de toon gezet. Columnisten en andere meninggevers wreven zich in de handen. Het grote hineininterpretieren kon beginnen.

,,Het stond op pagina 6'', schrijft columnist Max Pam die vrijdag in NRC Handelsblad, ,,maar ik had het groot gebracht: het bericht dat God genoeg heeft van de mens''. Dat nu ůůk de paus inziet dat God zwijgt, is volgens Pam het eerste stadium op weg naar atheÔsme. Conclusie: de zieke paus is bezig van zijn geloof te vallen.

MichaŽl Zeeman meldt een dag later dat de paus vermoedelijk de pas verschenen Italiaanse vertaling van Mulisch' 'De ontdekking van de hemel' heeft gelezen. De parallellen zijn tť toevallig, schrijft hij. Die middag duikt de zielige God op in een lollige economiecolumn in NRC. En zondagavond is het sippe Opperwezen onderwerp in het journalistenforum op Radio 1.

Op maandag 16 december klinken de eerste tegengeluiden. Behalve Trouw wijst ook jhr.prof.dr.F.A.M.Alting von Geusau in een briefje in NRC Handelsblad op het merkwaardige misverstand. Het mag niet baten: het speeltje is kennelijk tť mooi om zomaar weer te laten afpakken. Columnist Pam pareert de kritiek een paar dagen later met een wonderlijke logica. ,,Wanneer Alting von Geusau gelijk heeft, blijft het vreemd dat de correspondent van de Volkskrant een dag later tot precies dezelfde weergave kwam als de correspondent van deze krant.'' Als twťť correspondenten, kortom, een bewering doen, is het hoe dan ook waar.

Ook de televisie ontdekt nu het item. 'B & W' wijdt er een uitzending aan. Yorin neemt een bejaarde mevrouw mee naar een persconferentie van kardinaal Simonis. De vrouw is overstuur door de pauselijke uitspraak; nu moet de kardinaal 'compensatie' geven voor het aangedane leed, vindt Yorin. Simonis geeft geduldig uitleg, maar de Yorin-presentator vertrouwt hem niet. De persconferentie ontaardt in een geschreeuw. Later zal de rooms-katholieke kerk excuses ontvangen van de jongerenomroep.

In de weken erna duikt de pauselijke uitspraak te pas en te onpas op. Zelden zal de oude man uit Rome zo gretig en welwillend zijn aangehaald. Een kleine bloemlezing.

De schaakrubriek van Trouw: ,,Nu de paus heeft verklaard dat God zijn hoofd heeft afgewend van de mensheid gaan we een sombere kerst tegemoet''.

Muziekrecensie in NRC Handelsblad: ,,De paus kan dan ook wel beweren dat God in een hoekje zit te simmen, maar Onze-Lieve-Heer zit gewoon met de koptelefoon op The Mystery Girls te draaien.''

NRC-sportcolumn van Sylvain Ephimenco: ,,De paus heeft het grondig mis. God is een schaatsfanaat en ging dit weekeinde boven Assen hurkend naar de NK allround kijken.''

Psycholoog Renť Diekstra in Rotterdams Dagblad: ,,De paus was boos. Of liever gezegd: hij liet weten dat God boos was, wat natuurlijk op hetzelfde neerkomt.''

Recensie in NRC Handelsblad van Hugo Brandt Corstius over Spinoza's Ethica: ,,Een spinozist is iemand die niet bang hoeft te zijn voor atheÔst te worden uitgemaakt. De paus kan beweren dat God zich van de wereld heeft afgekeerd, maar dat gaat niet want hij is de wereld.''

En, voor de derde achtereenvolgende keer -de reacties 'stromen' nog dagelijks binnen, meldt hij- Max Pam: ,,Ik heb de oorspronkelijke tekst van de paus er nog eens op nagelezen en ik proef daarin toch een zeker verwijt aan God''.

Overigens: voorzover valt na te gaan zijn alleen ItaliŽ en Nederland onder de indruk. Aan andere landen lijkt de commotie voorbij te gaan. De populariteit van de pauselijke uitspraak hier te lande doet denken aan wat onderzoeker Casper Schoemaker onlangs schreef over anorexia in de media. De communis opinio wil dat de halve meisjesbevolking onder de terreur leeft van het slankheidsideaal -en daardoor anorexiapatiŽnt is, dan wel dreigt te worden. Met feiten ontzenuwen -het aantal anorexiapatiŽnten is al jaren laag ťn stabiel- helpt niet: daarvoor is de boodschap blijkbaar tť welkom. Hetzelfde gaat vermoedelijk gelden voor de teleurgestelde God die zit te mokken in een hoekje van de hemel. Daar zijn we voorlopig nog niet vanaf.

,,Er is al veel over geschreven, maar men kan er niet genoeg over praten en schrijven'', zegt columnist Yasha -ofwel Arnon Grunberg- deze week in de Vpro Gids.

Ga naar:
Om Startkabel.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies:Prima, deze melding niet meer weergeven
X